Sjakkurs for begynnere

Grunnkurs i sjakk
Svein Erik Kringstad

Hele kurset vil gå over 4-5 timer/uker med dette inneholdet:
1. Spilleregler - litt om brikkenes bevegelse og verdi
2. Generelt om åpninger
3. Hvordan sette matt (særlig i sluttspillet) Og hva er Patt
4. Taktiske tips og triks i midtspillet
5. Bondestruktur og sluttspill
6. Og til slutt mer om åpningsteori, populære åpninger eller andre spennende åpninger



1. Spille-regler

Historisk tilblivelse av spillet og regler:
Sjakk antas å ha oppstått i Asia før år 600. Nøyaktig hvor er usikkert, men mulige steder er KinaIndia og Persia. Sjakk kom via araberne til Europa, og dagens spilleregler antas å ha oppstått i Spania på slutten av 1400-tallet. 


Brikkenes flyttes slik:

- Bønder flyttes en rute rett fremover, men kan gå to ruter første gang (fra utgangsposisjon). Eller de kan slå ut brikker som står på skrått foran.

- Hest (Springer) kan hoppe over andre brikker - to ruter i en eller annen retning, og så en rute på tvers.

- Løper går på skrått (diagonalt) i alle retninger fremover eller bakover.

- Tårn går beint frem, tilbake eller sideveis.

- Dronning går i alle retninger, både beint og skrått.

- Konge går også i alle retninger, men bare en rute av gangen.

Dere finner basis-regler med fine diagrammer via denne lenken på internett   https://no.wikipedia.org/wiki/Sjakkregler

Brikkenes verdi / styrke:



Sjakkbrikkene sitt «språk» 
hver rute har sitt navn, linjer opp/ned, og rader på tvers:

   
Navnet på feltene i algebraisk notasjon

Brikkenes kort-navn:Rediger

Hver offiser, dvs. alle de andre sjakkbrikkene enn bøndene, indikeres ved den første bokstaven i navnet sitt, og det benyttes stor bokstav. Eksempler: K = konge, D = dronning, T = tårn, L = løper, S = springer (hest). (For enkelhets skyld benyttes bokstaven S for «springer».) Som første bokstav i navnet på offiserene, står hver spiller fritt til å bruke den første bokstaven i navnet som er vanlig å bruke i vedkommendes land. I trykt materiale anbefales bruk av figursymboler for offiserene.

For bøndene brukes ikke den første bokstaven i navnet deres. Bondetrekk gjenkjennes ved at en slik bokstav mangler.



Spillets mål er å fange kongen (sjakk matt) og gi et avgjørende støt (sjakk) til slutt.
Her setter matt i to trekk:




De reglene som er litt spesielle er:
1. Rokade
2. En passant
3. Bondeforvandling
4. Remis (uavgjort)

Særlig denne siste om Remis er litt omfattende og består bl.a av:
A. Evig sjakk
B. Patt
C. Utilstrekkelig med brikker til å sette matt
D. Samme stilling tre ganger

Det finnes mange andre regler også i forbindelse sjakkspilling i klubb og turneringer. Det kan vi ta senere.


2. Oppstart - åpningsstrategi
Begynn gjerne med en av de midterste bøndene, f.eks e4. På den måten prøver du å få litt kontroll i sentrum på brettet (slagmarken). Så kan du gjerne flytte ut hest eller løper på kongesiden - da får du mer kontroll i sentrum og du begynner å lage plass til at konge og tårn skifter plass (trekket som heter Rokade). På den måten kommer kongen mer i sikkerhet (i en liten borg på siden), mens tårnet kommer inn mot midten og deltar i kampen om sentrum.

De tre basistips i åpningen er:

  1. Kontroll i sentrum
  2. Utvikling av lette offiserer  (La dem ikke stå inne på 1.linje og sove)
  3. Kongen raskt i sikkerhet med rokade-trekket

Her  vises en typisk, sunn åpning
Hvit har akkurat plassert kongen i sikkerhet uten å stå i veien for kampen midt på brettet.  Både hvit og svart prøver å få kontroll i sentrum. Trekkene vises notert her under (alle rutene har navn/koordinater. Offiserene har sin bokstav foran koordinaten (S=Springer, L=Løper, T=Tårn, 0-0=Rokade, bønder noteres uten bokstav:




1.e4 e5
2.Sf3 Sc6
3.Lc4 Sf6
4.d3 h6
5.O-O




Her vises en usunn åpning
Hvit flytter ikke ut bøndene i midten som anbefalt for å få kontroll i sentrum, men flytter ut bønder på kongefløyen. Dette fører til svekkelse av kongefløyen og hvit taper etter to trekk. (Denne stillingen blir kalt Narrematt eller Idiotmatt, og står ikke på listen med vanlige åpninger).

1.g4 e5
2.f3 Dh4   (og svart sier sjakk matt)

Lenke til populære åpninger fra Chess.com : https://www.chess.com/no/article/view/de-beste-sjakkapningene-for-nybegynnere

.

.

3. Hvordan sette matt

Skolematten er kanskje den "fellen" som avgjør flest partier.

1.e4 e5 2.Dh5 Det er ikke særlig godt å flytte ut dronninga så tidlig, men svart må passe seg. 2...Sc6 3.Lc4 Med en alvorlig trussel. Nå bør svart spille 3...g6 eller 3...De7, men ikke 3...Sf6?? 4.Dxf7# 1-0


Ruten f2 for hvit eller f7 for svart regnes for en av de svakeste rutene på brettet. Det forsvares bare av kongen og blir ofte angrepet av motspilleren. Denne gang ble svart satt sjakk matt på f7 av hvit dronning. Andre ganger kan det være at en hest kommer inn på f7 og da true dronning og tårn samtidig - kritisk.



.
.
.
Trappematt
Hvordan setter hvit matt i få trekk her ?
Mange nybegynnere flytter sitt hvite tårn fra a5 til a6 og sjakker svart konge.

Men løsningen er å først la a5-tårnet stå på 5. raden for å hindre kongen i å slippe lenger ut på brettet eller gjemme seg bak bøndene sine.

Hvit bør derfor flytte det andre tårnet til b6 og dermed tvinge svart konge lenger ned mot siste raden. Så kommer hvits neste trekk med tårn fra a5 til a7 med nok en sjakk, og så til slutt går det andre hvite tårnet til b8 med sjakk matt.

De hvite tårn går altså annenhver gang et trinn lenger ned som føttene ned en trappe - derav navnet Trappematt. Det dukker ofte opp lignende situasjoner der tårnene i sluttspill kan sette sjakk matt på denne måten.


Angrep på 7. og 8. rad

Til og med her har en nybegynner problemer med å matte med hvite brikker. Han blir fristet til å sjakke med et av tårnene slik at kongen bare kan vandre lenger ut på brettet og tiden går. Det brukes jo sjakklokke etterhvert for å få et rettferdig spill, evt. en sjakklokke-app på mobilen.

LØSNING:
Et av tårnene går til nest siste rad uten å sjakke kongen, så kommer det andre tårnet ned på siste rad med sjakk matt i det andre trekket.



.

4. Taktiske tips og triks i midtspillet . . .


For å vurdere hvilken brikke du vil slå, når du risikerer og måtte la motstanderen slå en av dine brikker til gjengjeld er det greit å vite hva hver brikke er verdt. Hvis du slår en helt lik brikke så går det ofte opp i opp, men av og til må du i tillegg vurdere om din brikke står bedre eller dårligere plassert på brettet enn motstanderens brikke.

Hvis du f.eks slår tre bønder til motstanderen, men mister en hest/springer eller en løper til gjengjeld så går det ofte opp i opp. Men særlig hvis bøndene er kommet farlig nærmt 1. raden og kan forvandles til dronning(er) er kanskje "god butikk" og ta disse bøndene selv om du mister en såkalt lett offiser.


Gaffel

Her har svart akkurat gått med hesten ut på kanten (noe som ikke var bra). Hvit derimot har kongen godt i forsvar, og en hest i en sentral posisjon. Dette utnytter hvit og går straks til et dødelig angrep der han truer to brikker samtidig (konge og tårn). Svart må flytte kongen ut av sjakk-trusselen, og hvit kan forsyne seg med tårnet. Hvit blir dermed overlegen materielt, og vinner forholdsvis lett.

Dette med å true to brikker samtidig er noe en stadig bør være på utkikk etter, og selvfølgelig også om motstander kan gjøre det samme.






Gaffel m/bonde

Her oppnår hvit en gaffel (m/bonde) ved å tenke to trekk fremover. Dette med å true to av motstanderens brikker samtidig (gaffel) kan en av og til også oppnå med f.eks dronning og konge. Ser du løsningen her ?

LØSNING
Hvit flytter først c4 og svart løper trekker seg tilbake for ikke å bli tatt. Samme hvite bonde går så enda et steg lenger frem til c5 og oppnår en gaffel. Dermed får hvit enten det svarte tårn eller hesten.






Spidder (skewer)

Her har svart nettopp gått frem med kongen etter å ha hatt en noenlunde jevn stilling. Kongetrekket var svært dårlig - Hvordan kan hvit straffe det ?

LØSNING:
Db3 ! er her et godt trekk som sjakker svarts konge og tvinger kongen vekk fra diagonalen. Deretter kan hvit ta svarts dronning med sin dronning og vinner lett.










Binding


Her stod svart klart bedre og burde vunnet, men han flyttet Ta5-d5 ?? (et svært dårlig trekk). Hvordan tror du hvit vinner nå ?

LØSNING:
Løperen går til b3 og binder tårnet i diagonalen mot kongen. (En såkalt absolutt binding siden tårnet nå ikke har lov å flytte på seg på grunn av kongen da ville stå i sjakk. Hadde det vært en dronning på g8 i stedet for kongen ville det vært en relativ Binding). Men her erobrer altså hvit tårnet helt gratis og vinner lett hele partiet.


.

.
.

5. Bondestruktur og sluttspill


Her i diagram 1 vises svakheten ved dobbeltbønder i sluttspillet. De kan ikke forsvare hverandre og er da mer sårbare, særlig når det ikke er flere offiserer igjen.
Her vinner hvit lett med f.eks g4. Svart må da storme til for å stoppe g-bonden fra å bli dronning. Men hvit kan da la svarts konge gå helt opp til f4 siden svart ikke kan slå f3. I såfall vil hvits g-bonde kunne gå foran inn å bli dronning. Så svarts konge må stå å passe på g-bonden, mens hvit i ro og mak kan gå opp og slå begge bøndene på b-linjen, for deretter å gå over å hjelpe g-bonden inn til dronning.




.

.

Her kommer en mer kompleks studie hvor dobbeltbonde  avgjør i sluttspillet: 


Diagram 2 her viser en ofte forekommende bonde-struktur etter Rui Lopez (Spansk) og Berlin-varianten. Her har hvit fordel av å være i trekket, men ikke minst en bedre bondestruktur uten dobbeltbonde. Hvit har dermed majoritet på kongefløyen og nok ressurser til foreløpig å blokkere på dronningfløyen.

Prøv gjerne dette mot computer !

Planen for hvit er derfor å true med å få etablert en fribonde på kongefløyen.
Se fortsettelsen i diagram 3 her under:






Diagram 3
Aktive konge er viktig. I diagram 3 er det også viktig at hvit ikke slår g-bonden som nettopp er flyttet frem, siden svart da slår tilbake og hans konge kan komme i opposisjon og tvinge hvits konge ut til en av sidene på d3 eller f3. Svarts konge kan da også komme ned på d4 eller f4 og erobre hvits merbonde på e4.

I stedet går hvit selv inn for et bonde-brudd med e5 !

Hvis svart da tar e5, tar hvit til gjengjeld g5 og får selv en dobbeltbonde, men denne dobbeltbonden får ikke negative konsekvenser siden hvit da lettere kan få en fribonde på kongefløyen samtidig som at svart må gi tilbake den erobrede bonden på e5. 

Prøv gjerne dette mot computer !

Hvis svart heller tar f-bonden slår kongen tilbake denne og svart slår endelig e-bonden og får dermed faktisk en ekstra bonde på e5, men det hjelper ikke her siden hvit konge blokkerer foran på e4 og truer igjen med å få en fribonde på kongefløyen der han nå har to mot svart sin enslige bonde der. Kongen må i forsvar der og må dermed gi tilbake sin bonde på e5 pluss alle bøndene på dronningfløyen som hvits konge kan plukke.

Prøv som sagt prøv gjerne dette mot computer !
Mer kommer !

.
.

6. Tilbake til åpningsteori igjen

Som nevnt i andre leksjon er det viktig å følge visse prinsipper i åpningen som f.eks hovedprinsippene:
  1. Kontroll i sentrum
  2. Utvikling av lette offiserer 
  3. Kongen raskt i sikkerhet med rokade-trekket
Men i sjakken er det som kjent ekstremt mange varianter og forskjellige trekk å velge, og det oppstår fort situasjoner der unntak oppstår og vi må fravike prinsippene som vanligvis er til god hjelp. Her er noen typiske eksempler:

Her åpner hvit med Spansk åpning (Ruy Lupez) som regnes som en av de mest solide åpninger. Hver offiser bringes fortest mulig ut til en god posisjon samtidig som en vil unngå at motstander får et alt for strerkt sentrum:
1. e4 e5 2. Sf3 Sc6 3. Bb5
Sort spiller ofte a6 i denne posisjonen, og hvit får da mye å tenke på.
- Han hadde jo fordel av å begynne partiet, og ligge litt foran når det gjelder initiativ, så han kvier seg litt på å trekke løperen defensivt tilbake.
- På den annen side regnes løperen å være litt sterkere, særlig litt ut i partiet når en del bønder gjerne er skiftet ut og stillingen åpner seg litt opp. Da har løperne stor slagstyrke.
- Og til slutt begynner hvit å tenke på om han kan vinne en viktig sentrums-bonde til sort etter først å slå ut dens forsvarer, hesten på c6. La oss se på dette siste alternativet der hvit tror han vinner kontroll i sentrum ved å erobre en bonde:

Fortsettelse:
3... a6 4. Lxc6 dxc6 5. Sxe5
Tror du dette er et godt resultat for hvit ?
Hva er her det beste trekket for sort ? Tenk litt før du ser ned på fasiten.

Fasit
Svart har og brutt flere åpningsprinsipper her. Først slår han tilbake med sentrumsbonden. (Det vanlige er å slå cxc6 inn mot sentrum for styrke posisjonen i sentrum). I tillegg har han ingen offiserer utviklet etter 4 trekk. Men når hvit gjør svake trekk kan han tillate seg å bryte prinsippene og oppnå enda større fordeler, nemlig med nå å spille 5... Dd4 og dermed true to viktige brikker samtidig (gaffel) og få en adskillig bedre stilling.



Initiativ i åpningsfasen

Hvit trekker først og har dermed et lite forsprang, men også hvis enten hvit eller svart har ofret en bonde for å få raskere utvikling, så er det viktig å holde initiativet og presset oppe på motstander ellers får motstanderen også ut alle sine offiserer på gode plasser og kongen i sikkerhet. Og hvis han da har fått en bonde mer i åpningen har han gode muligheter for å vinne. Her kommer et par eksempler på et litt høyere nivå:

I dette første eksemplet har hvit ofret en bonde for å få en bedre utvikling. Det er da ekstra viktig å beholde initiativet og sette svart under press før svart får utviklet offiserene sine ferdig.



Hvilket trekk er best for hvit i denne stillingen ?
Se under diagrammene for fasiten.




I dette andre partiet er partene likt materielt sett, men hvit har fått en mye bedre utvikling. Kan du se hvilket trekk her kan gjøre for å sette svart under press ?

Hvilket trekk er best for hvit i denne stillingen ?

Se under diagrammene for fasiten.









Fasit:
I det første eksemplet er Lg5 mestertrekket. Dette er den enkleste og mest naturlige måten å sette svart under press på. Bonden på e7 som er viktig for å stoppe hvits sentrumsbønder blir truet, og f6 er ikke noe godt svartrekk av sort siden han da sperrer for sin egen løper og svekker kongestillingen. Hesten til c6 er heller ikke et godt svartrekk siden hvits d5 da jager den vekk og hvit etterpå kan ta e7-bonden. Tårnet til e8 er heller ikke helt godt siden hvits Lb5 da truer igjen e7 eller hvis svarts løper går i mellom så avbytte og bonden på b7 kan erobres av hvits tårn.

I det andre eksempelet er a4 den enkleste måten å beholde initiativet på. Svart må reagere for ikke å tape en eller to bønder og må derfor igjen utsette kongens sikkerhet. Med b5 som svartrekk kommer hvits Sd2 og til det utmerkede sentrale c4 etterpå der ingen bønder kan jage den.


Åpninger eksempler

Ruy Lopez eller spansk åpning.

De Ruy Lopez har vært en av de mest populære åpningene i sjakk på lenge, begynner det med 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5. Hovedideen for hvit er å legge press på e5 -bonden veldig tidlig, Hvit utvikler også løperen til en god rute og forbereder seg til å rokere kort.

Italiensk åpning:

De Italiensk åpning eller Giouco Piano er ikke bare en av de eldste sjakkåpningene, men det er også en av de mest vanlige -på alle nivåer. Det starter etter følgende trekk: 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lc4.


En av hovedideene med denne åpningen er å raskt kontrollere senteret. Dette oppnås ved å plassere en bonde i midten på det første trekket (1.e4), et trekk som også frigjør den hvite lys-felt løper og dronning.

Ved å spille 2.Sf3, Hvit angriper umiddelbart den svarte sentrale bonden på e5. Etterpå flytter hvit biskopen til det farlige c4 -feltet (3.Lc4) fra hvor den ser på svart potensielt svake f7 -bonde. Videre, ved å bringe løperen i spill, forbereder hvit seg på å rokere kort ved neste trekk. Etter å ha fulgt disse ideene, oppnår hvit de tre hovedmålene for enhver åpning: kontroll over senteret, rask utvikling og forberedelse til rokade med konge i sikkerhet. I løpet av de neste trekkene kan hvit fortsette med rokade, spille sin springer til c3, d-bonden til d3 og deretter bringe den mørk-felts løper i spill.


De fire mest spilte åpningstrekkene for hvit er 1. e4, 1. d4, 1. Sf3 og 1. c4.[56] Noen ofte spilte åpninger er:

Åpne spill (1. e4 e5)

Halvåpne spill (1. e4 men ikke e5)

Lukkede spill (1. d4 d5)

Indiske systemer (1. d4 Sf6 2. c4)

Engelsk åpning (1. c4)

Rétis åpning (1. Sf3 d5 2. c4)


Siciliansk forsvar:

[Event "World Championship 28th"] [White "Spassky, Boris V"] [Black "Fischer, Robert James"] [Site "Reykjavik"] [Result "1–0"] [Date "1972.08.06"] [WhiteElo "2660"] [BlackElo "2785"] 1. e4 c5 2. Sf3 d6 3. d4 cxd4 4. Sxd4 Sf6 5. Sc3 a6 6. Bg5 e6 7. f4 Db6 8. Dd2 Dxb2 9. Sb3 Da3 10. Lxf6 gxf6 11. Le2 h5 12. 0-0 Sc6 13. Kh1 Ld7 14. Sb1 Db4 15. De3 d5 16. exd5 Se7 17. c4 Sf5 18. Dd3 h4 19. Lg4 Sd6 20. S1d2 f5 21. a3 Db6 22. c5 Db5 23. Dc3 fxg4 24. a4 h3 25. axb5 hxg2+ 26. Kxg2 Th3 27. Df6 Sf5 28. c6 Lc8 29. dxe6 fxe6 30. Tfe1 Le7 31. Txe6 1-0

Skandinavisk forsvar spilt av meg på internett:

[Event "Live Chess"] [Site "Chess.com"] [Date "2018.10.17"] [White "jeano57"] [Black "sverik"] [Result "0-1"] [ECO "B01"] [WhiteElo "1177"] [BlackElo "1303"] [TimeControl "900+10"] [EndTime "7:29:16 PDT"] [Termination "sverik won by checkmate"] [CurrentPosition "rnbqkbnr/ppp1pppp/8/3p4/4P3/8/PPPP1PPP/RNBQKBNR w KQkq d6 0 2"] 1.e4 {[%clk 0:15:06]} d5 {[%clk 0:15:07]} 2.Ld3 {[%clk 0:15:10]} Sf6 {[%clk 0:14:34]} 3.Sf3 {[%clk 0:15:10]} dxe4 {[%clk 0:14:39]} 4.Lb5+ {[%clk 0:14:50]} c6 {[%clk 0:14:46]} 5.De2 {[%clk 0:14:02]} exf3 {[%clk 0:14:17]} 6.Lxc6+ {[%clk 0:13:48]} Sxc6 {[%clk 0:14:15]} 7.Dxf3 {[%clk 0:13:56]} Lg4 {[%clk 0:14:07]} 8.Df4 {[%clk 0:13:38]} e5 {[%clk 0:14:06]} 9.Da4 {[%clk 0:13:30]} Le7 {[%clk 0:13:07]} 10.h3 {[%clk 0:13:11]} Ld7 {[%clk 0:13:13]} 11.O-O {[%clk 0:13:14]} O-O {[%clk 0:13:22]} 12.Dh4 {[%clk 0:12:45]} Sd4 {[%clk 0:13:02]} 13.Sa3 {[%clk 0:12:43]} Lxa3 {[%clk 0:12:32]} 14.bxa3 {[%clk 0:12:47]} Sxc2 {[%clk 0:12:38]} 15.Tb1 {[%clk 0:12:44]} b6 {[%clk 0:12:40]} 16.Lb2 {[%clk 0:12:23]} Te8 {[%clk 0:12:15]} 17.Tbc1 {[%clk 0:12:03]} Tc8 {[%clk 0:11:27]} 18.Lc3 {[%clk 0:11:54]} Sxa3 {[%clk 0:11:27]} 19.Tce1 {[%clk 0:11:17]} Lb5 {[%clk 0:10:23]} 20.Lxe5 {[%clk 0:10:53]} Lxf1 {[%clk 0:10:16]} 21.Kxf1 {[%clk 0:10:51]} Nc4 {[%clk 0:10:01]} 22.Lf4 {[%clk 0:10:20]} Txe1+ {[%clk 0:09:59]} 23.Kxe1 {[%clk 0:10:22]} Dd4 {[%clk 0:09:24]} 24.Dg3 {[%clk 0:07:01]} Te8+ {[%clk 0:08:36]} 25.Le3 {[%clk 0:06:56]} Dxd2+ {[%clk 0:08:13]} 26.Kf1 {[%clk 0:06:13]} Dd1# {[%clk 0:08:15]} 0-1

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

06.09.2018 Torsdagssjakk bondestruktur - del 1

AlphaZero partier